avocado

AWOKADO

Awokado to wspaniały owoc o lekko orzechowym smaku, delikatnym miąższu i pistacjowym kolorze. Jest najbardziej kalorycznym z owoców, ponieważ zawiera dużo tłuszczu, ale bardzo dobrego. Imponujące są jego wartości odżywcze. Zawiera: likopen, potas, witaminy C, E, A, z grupy B, luteinę i zeaksantynę, kwas foliowy.

avocado
Dzięki obecności tłuszczu (kwas oleinowy) cenne składniki z innych produktów są lepiej przyswajalne, np. organizm przyswaja 4 razy więcej likopenu z pomidorów, jeśli jednocześnie jemy awokado np. w sałatce.
W awokado jest też dużo potasu (więcej niż w bananach) – reguluje ciśnienie krwi, dba o pracą serca, wpływa korzystnie na układ nerwowy. Jedzenie awokado dobrze wpływa też na oczy, jest w nim bowiem luteina i zeaksantyna.

Jak jeść awokado?

Wybieramy awokado dojrzałe, o ciemnej skórce, która po naciśnięciu palcem  lekko się ugina. W środku ma dużą pestkę.

Owoc należy przekroić na pół wzdłuż, przekręcić każdą połówkę w przeciwnych kierunkach. Jeżeli chcemy wykorzystać jedną połówkę to pestkę zostawiamy w drugiej, dzięki czemu owoc nie zciemnieje.

Jeżeli robimy pastę, kroimy miąższ do sałatki trzeba koniecznie skropić go sokiem z cytryny lub limonki, żeby nie ściemniał, lub od razu dodać do wcześniej przygotowanego sosu z cytryną.  Ale można również do sałatki wrzucić pestkę i wyjąć ją po dodaniu wszystkich pozostałych składników.

Z awokado można robić sałatki, pasty, smarować nim pieczywo, albo po prostu wyjąć go ze skorupki i jeść, albo wydrążać łyżeczką – to jest moja ulubiona postać.

 

Sałatka z awokado ze śledziem

sałatka avocado ze śledziem (2)
Składniki

na 2 porcje:

- 0,5 awokado
- 1 płat śledzia (matias wymoczony lub wiejski)
- trochę szczypiorku
- kapary
- marynowane grzybki (np kurki)
- marynowana cebulka
- olej (np z awokado) lub oliwa z oliwek
- sok z cytryny
- pieprz kolorowy
- kurkuma

Wykonanie

  1. Śledzia pokroić w drobną kosteczkę.
  2. Z awokado wyjąć pestkę, wydrążyć miąższ ze skórki i pokroić w drobną kostkę, natychmiast skropić sokiem z cytryny, wymieszać ze śledziem.
  3. Dodać pozostałe składniki w ilości wg upodobania, polać oliwą lub olejem, posypać świeżo zmielonym pieprzem i kurkumą. Wymieszać. Odstawić na kilka/naście minut żeby się trochę przegryzło.

Podawać z pieczywem.
Dzisiaj podałam z frytkami z topinambura, którego niedawno odkryłam i bardzo polubiłam.

Sałatka avocado ze śledziem i topinamburem, fot. Teresa Podgórska
Sałatka z awokado ze śledziem i topinamburem, fot. Teresa Podgórska