1-kalafior

Kalafior w roli głównej

Kalafior to wspaniałe warzywo – nie tylko smaczne ale niezwykle zdrowe, nasycone zbawiennymi dla nas witaminami, minerałami i innymi cennymi związkami – np. antyoksydantami z sulforafanem na czele.

Ważne, żeby go odpowiednio przygotować – tak, aby nie stracić tych wartości. Przed przygotowaniem dobrze jest kalafiora podzielić na różyczki i moczyć chwilę w zakwaszonej wodzie (wyjdą z nich zabłąkane żyjątka). Można go gotować w wodzie – ale niedługo ! – do wody dodać soli i trochę cukru, ja dolewam jeszcze trochę mleka. Ale najlepiej gotować go na parze – nie trzeba dodawać wtedy soli i jest bardzo smaczny. Można też jeść go na surowo.

Uwielbiam kalafiora. Muszę przyznać, że najbardziej podanego w najbardziej tradycyjnej formie, czyli z masłem i tartą bułeczką z młodymi ziemniakami z koperkiem (nie podsmażam bułki na maśle – tylko daję do kalafiora surowe masło, a bułkę podsmażam na sucho na patelni i posypuję nią kafafiora).

Kombinacji serwowania kalafiora jest wiele. Ostatnio zostało mi go sporo po obiedzie, bo była to duża głowa. Miałam  też ugotowaną komosę ryżową. Zamiast komosy może być kasza jaglana lub ryż.  I z tej kombinacji wychodzą przepyszne i sycące kotleciki.

 

Kotlety z kalafiora z komosą ryżową

kotlety z kalafiora
Składniki

- 1 nieduży kalafior
- 1 szklanka ugotowanej komosy ryżowej lub kaszy jaglanej (Quinna)
- 2 jajka
- ½ pęczka pietruszki
- ½ pęczka zielonego koperku lub szczypiorku
- sól, pieprz kolorowy, kurkuma
- bułka tarta
- Olej lub klaowane masło do smażenia

 

Wykonanie

Do ugotowanego kalafiora dodać surowe jajka, kaszę, pokrojoną pietruszkę, koperek lub/i szczypiorek, przyprawy. Wszystko trochę zblendować – ale nie za bardzo. Do masy dodać trochę tartej bułki i wymieszać.

Na patelni rozgrzać olej lub klarowane masło. Mokrymi rękami formować  nieduże kotleciki, obtoczyć w bułce tartej i krótko smażyć na niewielkiej ilości tluszczu.

Podawać z ulubioną surówką, czosnkowym sosem jogurtowym  lub warzywnym – takim jak na zdjęciu – krotko podduszone różne warzywa (marchewka, papryka, seler naciowy, cukinia, cebula)  z dodatkiem słodkiej śmietanki.

 

  • Andy

    Dzięki.