budyń z kaszy jaglanej (9)

Wspaniałe desery z kaszy jaglanej

Kasza jaglana (proso)  to jedna z najstarszych i najzdrowszych kasz – ma bardzo wiele zalet. Jest zasadotwórcza, energetyczna, ma mało skrobi, ale dużo łatwo przyswajalnego białka. Wyróżnia się wysoką zawartością witamin z grupy B: B1, B2 (ryboflawiny), (tiaminy) i B6 (pirydoksyny) oraz żelaza i miedzi. Nie zawiera glutenu. Jest lekkostrawna i nie uczula.

Jest bardzo smaczna – pod warunkiem, że jest odpowiednio gotowana.

Jak ugotować kaszę jaglaną:

przygotować sobie czajnik wrzącej wody; 1 porcję kaszy jaglanej (np 0,5 kubka) podprażyć mieszając, aż poczuje się wyraźny aromat. Zalać ją wrzątkiem, wymieszać, odlać wodę, powtórzyć płukanie. Zalać kaszę 1,5 kubkiem wrzątku, posolić odrobinę i dodać łyżeczkę masła i odrobinę kurkumy (niekoniecznie, ale bardzo dobrze). Postawić na małym ogniu i gotować bardzo delikatnie ok. 0,5 godz. nie mieszając. Po tym czasie odstawić do wystygnięcia.

 

Kokosanki z kaszy jaglanej

Robię te ciasteczka od czasu do czasu jak zostanie mi kaszy jaglanej

kokosanki jaglane

Wykonanie

Do ugotowanej, ostudzonej kaszy jaglanej dodać połamaną na kawałeczki czekoladę, pokrojone w kawałki, lub pokruszone w moździeżu migdały/orzechy, miód, olej kokosowy wymieszać wszystko dokładnie. Nabierać łyżką kaszę, obtaczać w wiórkach kokosowych i formować kulki. Układać na blaszce wyłożonej papierem do pieczenia i pieć w nagrzanym do 200 st C piekarniu ok 20 – 25 min.

Przed jedzeniem ostudzić.

 

Budyń z kaszy jaglanej z karobem (lub kakao)

Od tego deseru polubiłam bardzo kaszę jaglaną. Jest bez mleka, bez cukru, szybki w przygotowaniu i absolunie zdrowy !

Deser raczej kojarzy się z czymś pysznym, ale kalorycznym i raczej mało zdrowym. A ten to po prostu samo zdrowie ! Podstawą jest kasza jaglana, karok, olej kokosowy.

Ja robię go prawie zawsze kiedy gotuję kaszę jaglaną. Pracy przy nim … kilka minut.

budyń z kaszy jaglanej (3)
Wykonanie

 

Do ostudzonej kaszy jaglanej (ja lubię jak jest trochę ciepła) dodać olej kokosowy, pokrojone daktyle, orzechy, karob i zmiksować (jeżeli masa jest za gęsta można dodać 1-2 łyżki wody).

Przełożyć do miseczek i udekorować np. startymi orzechami, czekoladą gorzką lub wiórkami kokosowymi. Latem super udekorowć malinami.

Kiedyś nie miałam daktyli i dałam rodzynki – i okazało się, że jest lekko kwaskowy.

I to wszystko. Smacznego

 

Karob
Karob

*Karob – inaczej chleb świętojański to wartościowy produkt spożywczy. Powstaje ze zmielenia strąków drzewa karobowego (algarroba, szarańczyn strąkowy, Ceratonia siliqua) jednej z najstarszych roślin świata. Pochodzi z Bliskiego Wschodu, do Europy dotarła w XIV wieku z powracającymi z wypraw krzyżowych.
Jest doskonałym zamiennikiem kakao, ale atutem jest, że  nie wywołuje alergii.
Posiada szereg korzyści zdrowotnych Jest bogatym źródłem białka, szeregu witamin: A, B2, B3, D i minerałów, min.: wapnia, fosforu, potasu, mangan, miedz. Nie zawiera też fenyloetyloaminy ani fromaminy, jest więc bezpieczny dla osób zmagających się z uciążliwymi migrenami, a także kwasu szczawiowego (nie blokuje wchłaniania wapnia).
Głównym składnikiem karobu są węglowodany oraz taniny – odpowiedzialne za konsystencję – służą do zagęszczania dań. Ta właściwość jest też pomocna przy leczeniu refluksu. Taniny z karobu nie są rozpuszczalne w wodzie i nie wiążą się z białkami, natomiast świetnie się wiążą np. z toksynami hamując rozwój bakterii. Te właściwości warto wykorzystywać w przypadku wystąpienia biegunki.