leśne przemiany a

LEŚNY ZAKĄTEK – edukacja przyrodnicza przez sztukę

Można dzieci uczyć o przyrodzie tak, aby robiły to z radością. A wówczas na pewno spełni się przysłowie „Czym skorupka za młodu nasiąknie… „ Tak właśnie robi się to w Zespole Szkół Salezjańskich w Poznaniu.

LEŚNY ZAKĄTEK u Salezjanów.

leśne przemiany5
Zakończyły się zajęcia artystyczne w klasach gimnazjalnych w Zespole Szkół Salezjańskich w Poznaniu odbywających się w ramach projektu „Leśne Przemiany” od początku września 2014 roku. Klasy gimnazjalne (2a i 2b) oraz licealne pracowały nad zagospodarowaniem artystycznym korytarza szkolnego użytkowanego przez dzieci ze szkoły podstawowej. Uczniowie stworzyli wiele szkiców poglądowych, rysunków, przeprowadzili analizy kolorystyczne projektów.

 

 

 

 

 

Celem zajęć artystycznych było opracowanie i wykonanie dekoracji wewnętrznej odnoszącej się do ukazania piękna polskiej przyrody. Projekt prowadziła artystka plastyczka i pedagog Julia Kaczmarczyk-Piotrowska.

leśne przemiany b

Kiedy we wrześniu w budynku pojawią się pierwszoklasiści czekają na nich barwne fantazje ich starszych kolegów. To tylko początek, spotkania sztuki i natury. Udało się zgromadzić także pomysły i projekty książkowe: opowiadania i ilustracje, nowością jest eco spacer korytarzem, kiedy to możemy w parach poddać się konwersacji o tym co widzimy i wiemy.

leśne przemiany6

leśne przemiany 12
Zdaniem uczniów:

”…taka inicjatywa to pomysł na urozmaicenie wystroju korytarza szkolnego. Daje też upust naszej ekspresji, uczy nas planowania i projektowania przestrzeni. Wzbogaca naszą wiedzę przyrodniczą, a fakt, że robimy to dla najmłodszych, sprawia nam satysfakcję i radość. Takie zajęcia to przyjemna odskocznia od ścisłych lekcji. Nasze malowidła mają za zadanie wzbogacić przerwy szkole, aby choć przez chwilę poczuć się jak na łonie natury”.

Uczniowie wzbogacili swoimi pomysłami zainicjowany projekt. Podczas prac młodsze dzieci angażowały się do wspólnych wysiłków, chcąc namalować maczek, jagódkę, grzybek. Edukacja kilkustopniowa składała się z recepcji, percepcji, analizy oraz ekspresji.

leśne przemiany10

….artystka twierdzi:

leśne przemiany11
„Staram się aby szkoła była miejscem przyjaznym dla ucznia, nie tylko podczas lekcji ale też  podczas przerw. Starsze grupy uczestniczą w dekorowaniu ścian szkolnych i tworzą opisy w formie przewodników dla najmłodszych. Poczucie związku z tradycją narodową winniśmy kształtować od najmłodszych lat, w formie dostosowanej do wieku aby wpoić konieczność uczestnictwa w życiu kulturalnym. Powstała także koncepcja zaadoptowania w sposób twórczy pracowni biologicznej, zainicjowaniu malarstwa na ścianach jako środków edukacyjnych, pozwoli to na interaktywność przedmiotową”.

Więcej zdjęć >>>